Czy wszystkie oleje silnikowe 5W-30 są takie same?

MPM oferuje w swojej gamie ponad 10 różnych typów oleju silnikowego 5W-30. Czy to naprawdę konieczne? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Olej silnikowy to połączenie oleju bazowego oraz specjalnego pakietu dodatków. Pakiet ten jest opracowywany przez producentów samochodów we współpracy z producentami olejów, po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych badań. W efekcie, wspomniany pakiet dodatków jest precyzyjnie dostosowany do wymagań technicznych silników samochodowych.


Jakie są kluczowe różnice?

Wartość HTHS (High-Temperature High-Shear)

Ważną różnicą między olejami silnikowymi jest różnorodność wartości HTHS. Wartość ta określa, jak olej zachowuje się w warunkach ekstremalnych temperatur i obciążeń:

  • Niższa wartość HTHS = Wyższa oszczędność paliwa, ale cieńszy film smarny.
  • Wyższa wartość HTHS = Większa ochrona, ale mniejsza oszczędność paliwa.

Nowoczesne silniki są specjalnie zaprojektowane do pracy z niższą wartością HTHS. Stosowanie oleju innego niż zalecany, różniącego się wartością HTHS, może z czasem prowadzić do uszkodzenia silnika. Obecnym trendem jest stosowanie olejów o niższej wartości HTHS w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Full SAPS, Mid czy Low SAPS?
Różnice między olejami silnikowymi Full, Mid i Low SAPS polegają na ilości popiołu siarczanowego, fosforu i siarki pozostałej w oleju po spalaniu. Składniki te zapewniają niezbędną ochronę przed zużyciem, utlenianiem i zanieczyszczeniami, ale w nieodpowiednich proporcjach mogą zaszkodzić nowoczesnym układom emisji spalin, takim jak filtry cząstek stałych i katalizatory. Producent pojazdu wybiera jeden z trzech wspomnianych, wariantów w zależności od konstrukcji układu oczyszczania spalin.

Czyszczenie i dodatki
Aby silnik pozostał czysty, oleje zawierają detergenty i dyspergatory. Dodatki te pomagają usuwać zabrudzenia do filtra oleju i oczyszczać wnętrze silnika. Szczególnie w przypadku olejów typu Long Life, odpowiednia ilość i proporcja dodatków ma kluczowe znaczenie. Co istotne, skład dodatków często różni się w zależności od typu silnika – niektóre są bardziej podatne na wewnętrzne zanieczyszczenia niż inne.

Nowoczesne technologie silników a olej silnikowy
Nowoczesne technologie silnikowe wymagają odpowiednio dostosowanych olejów silnikowych. Przykłady:

  • Downsizing i turbodoładowanie - większe obciążenia i temperatury wymagają wysokiej jakości olejów bazowych.
  • Wyższe stopnie sprężania - niski poziom wapnia w oleju zapobiega LSPI (wczesnemu zapłonowi przy niskich obrotach).
  • Systemy Start-Stop i hybrydowe - wymagają specjalnych dodatków ochronnych przed zużyciem.
  • Stosowanie biopaliw - specjalne dodatki zapobiegają tworzeniu się osadów.
  • Mokry pasek rozrządu - dodatki chronią pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej.

Który olej 5W-30 powinienem mieć na stanie?

Powyżej opisaliśmy kluczowe różnice między różnymi produktami 5W-30. Najczęściej stosowanym i najbardziej uniwersalnym olejem 5W-30 jest Premium Synthetic 05000ESP-X. Produkt pokrywa zapotrzebowanie około 45% floty pojazdów w nowoczesnym warsztacie.

05000ESP-X

Chcesz dokładnie wiedzieć, jaki procent Twojej floty można pokryć przy użyciu ESP-X? Zamów analizę floty MPM, aby uzyskać spersonalizowaną poradę dotyczącą oleju. Zapytaj swojego hurtownika MPM o więcej informacji.

Odwiedź naszą stronę internetową, aby zapoznać się ze specyfikacją produktu 05000ESP-X.

W razie pytań:
Skontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM.

OEM News
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - CZ · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - DE · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - EL · 1,38 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - EN · 777,44 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - ES · 755,8 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - FR · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - HU · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - IT · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - NL · 778,06 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - PL · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - RO · 1,28 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SK · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SL · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SR · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SV · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - UK · 1,38 MB

Aktualności MPM

MPM Sports

Przejdź do MPM Sports
Zamknij