ATF, prawie 20 różnych rodzajów obowiązkowych wersji zalecanych...

W Europie coraz więcej nowych samochodów jest dostarczanych z automatyczną skrzynią biegów. Przyczyną tego jest oczywiście większy komfort, ale także pojawienie się (pół) autonomicznej jazdy.

Ta ostatnia wymaga automatycznej skrzyni biegów. Dzięki funkcjom takim jak „Distance Control” i „Traffic-jam assist” samochody mogą jeździć półautomatycznie od 0 do np. 130 km na godzinę. Różne typy automatycznych skrzyń biegów wymagają bardzo specyficznych płynów, aby zapewnić sprawne i nieprzerwane działanie skrzyni biegów przez cały okres eksploatacji. Płyn ten musi być wymieniony na czas, aby skrzynia biegów nadal działała prawidłowo. W tym biuletynie można przeczytać więcej na temat automatycznych skrzyni biegów i wymaganych płynów.

Przegląd różnych typów automatycznych skrzyń biegów

/assets/6d1e72f7-589c-4daa-b7d0-81e84c64953f.jpg

AMT – Automatyczna przekładnia ręczna

Wielu kierowców postrzega ten system jako automatyczna skrzynia biegów, ale w rzeczywistości jest to ręczna skrzynia biegów obsługiwana przez „robota”. Przykładami takich transmisji są przekładnie Easytronic w Oplu i Selespeed w Alfie Romeo.

Płyny wymagane do przekładni AMT:

  • tpłyn przekładniowy (np. 18000MTF)
  • sterowanie elektryczne/hydrauliczne (np. 50000SCF)

Cykl wymiany: porównywalny z manualnymi skrzyniami biegów.

/assets/672b7fd0-043b-4cf2-90a6-f6ededc961a6.jpg

DCT – Dwusprzęgłowa skrzynia biegów

System ten to skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem i dwiema osiami. Biegi nieparzyste i parzyste leżą na dwóch oddzielnych osiach. Grupa VAG nazywa ten system DSG (Direct Shift Gear). Przekładnie te mogą być wyposażone w sprzęgło suche lub mokre; w przypadku sprzęgła mokrego, płyty pracują w kąpieli olejowej.

Płyny, które mogą być niezbędne do przekładni DSG:

  • jeśli jest to wersja z „mokrym” sprzęgłem, stosuje się płyn do płytek sprzęgających (np. 16000DCTF)
  • płyn do sekcji przenoszenia napędu (np. 16000DSG)
  • płyn do sterowania, sekcja siłownika (np. 50000)

Cykl wymiany: przekładnie DCT / DSG muszą być bezwzględnie odświeżane na czas, w odstępach czasu określonych przez producenta. Zazwyczaj jest to od 60 000 do 120 000 kilometrów.

/assets/dc2de084-9207-4c2a-91c0-61cc1cdd21cb.jpg

CVT – Przekładnia bezstopniowa

Ten system nie ma stałych biegów. Prędkość jest określana za pomocą pedału gazu, a CVT powoduje przyspieszenie samochodu. Serce przekładni CVT składa się z tzw. paska lub łańcucha pchającego. Ten pasek lub łańcuch przesuwa się na dwóch kołach pasowych, których średnice są różne, co daje w rezultacie bezstopniową, płynnie regulowaną przekładnię. CVT są często używane przez japońskich producentów samochodów, ale Audi Mulitronic jest również przekładnią CVT.

Płyny wymagane do przekładni CVT:

Cykl wymiany: w przypadku przekładni CVT, zwykle między 60 000 a 120 000 km.

/assets/890c6155-ff9c-4bed-a8ad-60171ebb35ef.jpg

Automatyczna skrzynia biegów (AT)

Odnosi się to do konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z przemiennikiem momentu obrotowego.

Automatyczna skrzynia biegów nowoczesnego samochodu wymaga terminowego i odpowiedniego serwisu. Istnieją różni producenci, którzy produkują różne systemy automatycznych skrzyń biegów. Każdy z nich określa inne wymagania dla płynu przekładniowego. Różnice te można znaleźć na przykład w lepkości i charakterystyce tarcia. Płyn do przekładni typu AT jest z reguły nazywany ATF; Płyn do automatycznej skrzyni biegów. Istnieje wiele specyficznych dla danej marki / modelu wymagań dla płynów ATF, Przykładem jest 16000MB9 dla 9-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Mercedesa Benz.

Okres wymiany: Marki samochodów czasami wskazują, że płukanie lub wymiana płynu przekładniowego nie jest konieczna. MPM zaleca wymianę płynu w automatycznej skrzyni biegów (AT) po około 90 000 km, aby zapobiec naprawom i wysokim kosztom. W przypadku tego rodzaju przekładni płyn pozostaje w przemienniku momentu obrotowego (i wężach chłodnicy oleju), więc płukanie i napełnianie nowym płynem jest często lepsze niż jego wymiana.

Konsekwencje użycia niewłaściwego płynu przekładniowego

  • Automatyczna skrzynia biegów szarpie przy zmianie biegów.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie zmienia biegów na czas.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie jest w stanie utrzymać przyspieszenia.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie reaguje (dobrze) na zmianę biegu na niższy.
  • Obroty silnika ulegają wahaniom.
  • Automatyczna skrzynia biegów ślizga się.
  • Zużycie paliwa jest niezwykle wysokie.
  • Zużycie i uszkodzenia wynikające z braku smarowania.

Konieczna jest również zmiana płynów automatycznych przekładni w odpowiednim czasie, aby działać w sposób zrównoważony i „zielony”. Ty, Twoi klienci i środowisko odniosą korzyści.

W razie pytań:

Skontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM

Podsumowując:
  • Rosnący udział w rynku samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
  • Działanie różnych typów automatycznych skrzyni biegów jest zasadniczo różne. Określone rodzaje skrzyń biegów wymagają również określonych rodzajów płynów przekładniowych, zalecanych przez producenta samochodu.
  • Płyny do automatycznych skrzyń biegów muszą być wymieniane w odpowiednim czasie; nie ma czegoś takiego jak „napełniony na całe życie”, mimo że producenci samochodów czasami to obiecują.
  • Usterkom i uszkodzeniom automatycznej skrzyni biegów zapobiega się poprzez zastosowanie odpowiedniego płynu i jego wymianę na czas.

Wskazówki dla warsztatu:
  • Instrukcje wypełniania automatycznych skrzyń biegów znajdą Państwo na stronie internetowej MPM.
  • Należy poinformować klienta, że płyn przekładniowy musi być wymieniony na czas. „Napełniony na całe życie” nie istnieje.
  • Nigdy nie należy mieszać różnych rodzajów płynów do automatycznych skrzyń biegów.
  • Należy upewnić się, że płyn przekładniowy jest zgodny z normą. Jeśli poziom jest zbyt niski, istnieje ryzyko nieprawidłowego działania lub uszkodzenia, np. spalonych mokrych tarczy sprzęgła.
  • Jeśli to możliwe, należy najpierw sprawdzić kody błędów. Ale zawsze należy być na bieżąco na temat funkcjonowania automatycznej skrzyni biegów swojego klienta poprzez jazdę próbną.
  • Zawsze należy zbierać płyn oddzielnie i wykonać test wizualny (kolor, części zużywające się) oraz test zapachu. Należy zwracać uwagę na nieprawidłowości i poszukać przyczyny. W razie wątpliwości zaleca się przechowywanie próbki płynu.
  • Analizę płynu transmisyjnego można przeprowadzić za pomocą MPM.
  • Lepiej płukać automatyczne skrzynie biegów za pomocą przemienników momentu obrotowego (z dodatkiem lub bez), niż po prostu wymieniać płyn ATF.
  • Kolor płynu do automatycznej skrzyni biegów nie mówi nic o jego jakości, ale wskazuje, czy stosowany jest właściwy płyn. W szczególności Mercedes Benz posiada różne przekładnie automatyczne, które wymagają innego rodzaju płynu. Kolor płynu może tu pomóc (MB 236.14 jest czerwony); (MB 236.15 – niebieski).
  • Zawsze należy używać określonego płynu przekładniowego! W przypadku wątpliwości należy sprawdzić, jaka specyfikacja jest wymagana dla danej przekładni.
OEM News
MPM OEM Newsletter #8 - CS · 1,09 MB
MPM OEM Newsletter #8 - DE · 885,94 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EL · 882,48 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN · 943,77 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN-UK · 921,65 KB
MPM OEM Newsletter #8 - FR · 761,36 KB
MPM OEM Newsletter #8 - HU · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - IT · 3,32 MB
MPM OEM Newsletter #8 - NL · 693,68 KB
MPM OEM Newsletter #8 - PL · 787,61 KB
MPM OEM Newsletter #8 - RO · 787,58 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SK · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - SR · 773,76 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SV-SE · 907,39 KB
MPM OEM Newsletter #8 - UK · 1,13 MB

Aktualności MPM

MPM Sports

Przejdź do MPM Sports
Zamknij