Olej silnikowy od 10W-40 do 0W-0?

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest niezbędny dla zapewnienia dobrej pracy i ochrony silnika. Oprócz funkcji smarowania, olej silnikowy spełnia również inne funkcje, takie jak chłodzenie, redukcja hałasu, czyszczenie, uszczelnianie i zarządzanie (np. zmienna faza rozrządu). Olej silnikowy o odpowiedniej lepkości ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego wykonywania powyższych zadań.

Podczas gdy 20 lat temu standardem był olej silnikowy o lepkości 10W-40, obecnie jest to lepkość 0W-20, a tendencja chyli się ku jeszcze niższej lepkości. W tym biuletynie można przeczytać więcej na temat tła tego ważnego wydarzenia.

Podsumowując:

  • Konieczność ograniczenia emisji CO2 wynikająca z przepisów prawa jest powodem, dla którego olej silnikowy ma coraz mniejszą lepkość.
  • Od lat 80-tych XX wieku lepkość określonych olejów silnikowych dla samochodów osobowych obniżała się stopniowo, od 10W-40, przez 5W-40, 5W-30, 0W-30 do 0W-20 obecnie.
  • W przyszłości obowiązkowe będzie podanie olejów silnikowych o jeszcze niższej lepkości, np. 0W-16, 0W-12 lub nawet 0W-8.
  • W nowoczesnej flocie samochodowej (samochody po 1999 r.) syntetyczny olej silnikowy klasy premium jest prawie zawsze (>92%) wymogiem obowiązkowym. Więc standardowy olej to na pewno nie 10W-40.
  • Opracowując specyfikację oleju silnikowego, producent samochodów zawsze szuka optymalnej równowagi między oszczędnością paliwa a ochroną silnika. Dlatego ważne jest, aby zawsze używać odpowiedniego oleju silnikowego.

Wskazówki dla warsztatu

  • Zastosowanie zbyt „cienkiego” oleju silnikowego prowadzi do przedwczesnego zużycia łożysk, wałków rozrządu, pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych.
  • Zastosowanie zbyt „gęstego” oleju silnikowego ma m.in. negatywny wpływ na pracę hydrauliczną zmiennych faz rozrządu, powodując uszkodzenia, ciągłe dodatkowe zużycie paliwa i większy osad sadzy, co prowadzi do bezpośredniego ryzyka zużycia.
  • Nie wszystkie oleje silnikowe 0W-20 są takie same! Producenci samochodów mogą określić tę samą lepkość, na przykład 0W-20, ale dla każdej marki lub modelu inne specyfikacje mogą się znacznie różnić. Nr 06 / 2019
  • W przypadku wielu krótkich przejazdów i systemów start/stop olej silnikowy jest rozcieńczany przez paliwo, więc zawsze należy wymieniać olej silnikowy w odpowiednim czasie!
  • Nowoczesne silniki przeznaczone są do pracy w określonym zakresie temperatur roboczych, co umożliwia regulację emisji zanieczyszczeń, zużycia paliwa i osiągów silnika. Olej silnikowy znacznie się do tego przyczynia.
  • Oleje silnikowe o tej samej lepkości mogą mieć różne „wartości HTHS” (patrz poniżej).
  • Zawsze należy sprawdzić na stronie www.mpmoil.nl, jaki jest odpowiedni olej silnikowy podany przez producenta samochodu.

Dlaczego coraz cieńsze oleje silnikowe?

Unia Europejska oznajmiła, że wszystkie nowe samochody dostarczane od 2021 roku mogą mieć średnią maksymalną emisję 95 gramów CO2 na kilometr. Olej silnikowy o niższej lepkości zapewnia niższą emisję CO2. Dzieje się tak dlatego, że olej o niższej lepkości powoduje mniejsze tarcie, a więc wymaga mniejszej mocy (tj. energii). Mniejsze tarcie oznacza mniejsze zużycie paliwa, a tym samym mniejszą emisję (CO2). Dlatego też producenci samochodów poszukują olejów silnikowych o jeszcze niższej lepkości. Konstruktorzy OEM (producenci oryginalnego wyposażenia (samochodów)) określają, jaka lepkość oleju silnikowego musi być stosowana. Wybór właściwej receptury i lepkości oleju silnikowego dokonywany jest bardzo ostrożnie. Decyduje to o żywotności i prawidłowym działaniu silnika. „Grubość filmu smarnego” jest tu istotnym czynnikiem. Termin ten można określić jako grubość warstwy oleju pomiędzy dwiema powierzchniami bieżącymi. Odpowiednia grubość warstwy smaru zapewnia oddzielenie powierzchni roboczej, a tym samym zapobiega zużyciu. Decyduje to o żywotności i prawidłowym działaniu silnika. „Grubość filmu smarnego” jest tu istotnym czynnikiem. Termin ten można określić jako grubość warstwy oleju pomiędzy dwiema powierzchniami bieżącymi. Odpowiednia grubość warstwy smaru zapewnia oddzielenie powierzchni roboczej, a tym samym zapobiega zużyciu.

/assets/2131211c-b948-40d7-86c4-68bf75ab4bd2.jpg

Pełna i wystarczająca warstwa smarująca = ochrona przed zużyciem

/assets/0c287070-0a16-4b10-b73e-4ba9460c6208.jpg

Niewystarczająca grubość warstwy smaru = zużycie

/assets/f7fb3e20-7745-46a2-a3e2-835bcf41a4b9.jpg
/assets/42c73f58-85f6-4366-a72e-b325d826d049.jpg Film smarny
/assets/17a02308-2b21-4021-97e2-c9fde0c9bd15.jpg Łożysko zwykłe

Czym dokładnie jest lepkość?

Do smarowania części silnika i zapobiegania zużyciu niezbędna jest zatem odpowiednia grubość warstwy smaru. Aby to osiągnąć, konieczne jest zastosowanie oleju silnikowego o odpowiedniej lepkości. Lepkość, nazywana również ospałością, jest w rzeczywistości oporem dla przepływów. Dla olejów silnikowych, międzynarodowe „Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych” ustanowiło normy (SAE 300J) dotyczące lepkości (w niskich temperaturach i przy 100°C).

Producenci samochodów stale starają się ograniczać emisję CO2. Jednym ze środków, który wyraźnie pomaga w tym zakresie, jest zmniejszenie lepkości oleju. Wreszcie, niższa lepkość zapewnia mniejszy opór, a tym samym mniejsze tarcie. W rezultacie oszczędza się paliwo i ogranicza emisję CO2. W międzyczasie przeprowadzane są już testy z użyciem wielosezonowych olejów silnikowych 0W-8 i 0W-12. Istnieją również producenci samochodów, którzy już zalecają olej 0W-16 dla niektórych modeli z 2019 roku, takich jak na przykład najnowsza Toyota Yaris 1.0 12V VVT-i. Na przykład olej 0W-20 jest teraz wspólny dla modeli Volvo. Należy pamiętać, że specyfikacja oleju 0W-20 różni się znacznie w zależności od marki i modelu. Nie wszystkie oleje silnikowe 0W-20 są koniecznie takie same. Niewłaściwe użycie tego oleju silnikowego prowadzi nieodwracalnie do uszkodzeń. Aby chronić silnik przed zużyciem w wysokich temperaturach i ciśnieniach, obok lepkości jest jeszcze jedna niezwykle ważna wartość: wartość HTHS.

Co to jest HTHS?

Jedną z właściwości oleju silnikowego jest to, że wraz ze wzrostem temperatury oleju silnikowego zmniejsza się jego lepkość. Olej znajduje się również pod ekstremalnym ciśnieniem w silniku. Minimalna wartość lepkości w samej tylko temperaturze 100°C, jak wyjaśniono powyżej, nie jest wystarczająca, aby zagwarantować ochronę przed zużyciem przy wysokich temperaturach i ciśnieniach.
Zapobieganie zużyciu przy wysokich temperaturach i ciśnieniach osiągane jest poprzez łączenie różnych dodatków z odpowiednim olejem bazowym, w wyniku czego uzyskuje się odpowiednią „grubość filmu smarnego”. Pomiar tej grubości filmu smarnego jest wyrażony w „wartości HTHS” i stanowi konkretny parametr specyfikacji oleju silnikowego. Skrót HTHS oznacza High Temperature High Shear. Wartość wynikająca z „testu HTHS” przekazuje informacje o lepkości oleju silnikowego w wysokiej temperaturze 150°C i wysokim ciśnieniu (ciśnienia ścinania).

Oszczędzanie a ochrona

Producent samochodów (OEM) z jednej strony określił, jaka powinna być właściwa lepkość, a z drugiej strony jaka powinna być wartość HTHS oleju silnikowego dla danego samochodu. Odchylenie od tych wartości prowadzi do dużego ryzyka uszkodzenia i zawsze będzie prowadzić do odrzucenia roszczeń gwarancyjnych przez producenta samochodu.

Olej silnikowy o niskiej wartości HTHS ma zatem cienką warstwę filmu smarnego. Powoduje to mniejsze tarcie, a w rezultacie mniejsze zużycie paliwa. A tym samym niższą emisję CO2. Jednak cieńszy film smarny zwiększa ryzyko zużycia. Dlatego też producent samochodów poszukuje optymalnej grubości filmu smarnego, która zapewnia zarówno oszczędność paliwa, jak i dobrą ochronę przed zużyciem.

W praktyce

Na razie w teorii. W praktyce, z pewnością przy krótkich podróżach i częstym uruchamianiu/zatrzymaniu, olej silnikowy jest rozcieńczany przez paliwo, dzięki czemu lepkość jeszcze bardziej się zmniejsza! W związku z tym znacznie wzrasta ryzyko uszkodzenia (niewystarczająca warstwa filmu smarnego). Należy upewnić się, że olej silnikowy jest wymieniany w odpowiednim czasie. Stwierdzono również, że ultracienkie oleje silnikowe, takie jak 0W-16 i niższe, są bardziej lotne i charakteryzują się dużą stratą na parowaniu, co powoduje wzrost zużycia oleju. Dlatego producent samochodów bardzo uważnie poszukuje optymalnej równowagi między oszczędnością paliwa a ochroną silnika. Właściwy dobór olejów bazowych i dodatków, tzn. całkowita specyfikacja oleju silnikowego, ma tu zasadnicze znaczenie.

0W-0?

Tendencja do jeszcze cieńszych olejów silnikowych z pewnością wzrośnie w najbliższych latach. Olej 0W-0 tymczasowo pozostaje marzeniem.

W razie pytań:

Skontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM

OEM News
MPM OEM Newsletter #6 - CS · 438,19 KB
MPM OEM Newsletter #6 - DE · 467,53 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EL · 567,04 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EN · 442,99 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EN-UK · 444,65 KB
MPM OEM Newsletter #6 - FR · 459,25 KB
MPM OEM Newsletter #6 - HU · 446,4 KB
MPM OEM Newsletter #6 - IT · 397,69 KB
MPM OEM Newsletter #6 - NL · 561,55 KB
MPM OEM Newsletter #6 - PL · 389,33 KB
MPM OEM Newsletter #6 - RO · 443,93 KB
MPM OEM Newsletter #6 - SK · 446,06 KB
MPM OEM Newsletter #6 - SR · 391,03 KB
MPM OEM Newsletter #6 - UK · 413,09 KB

Aktualności MPM

MPM Sports

Przejdź do MPM Sports
Zamknij