Zużycie oleju: co jest normalne?

Musisz zjechać na pobocze, bo na desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka ostrzegawcza? Kontrolka oleju może zapalić się w najbardziej nieoczekiwanych momentach. Kontrolka może sygnalizować między innymi na zbyt niski poziom oleju. Może również wskazywać na nieprawidłowe ciśnienie oleju, zatkany filtr oleju, wadliwie działającą pompę oleju lub nawet wadliwy czujnik lub okablowanie.

Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, można łatwo rozwiązać ten problem poprzez uzupełnienie go do poziomu nieco poniżej maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Należy zawsze używać oleju zalecanego przez producenta samochodu i dolewać go do poziomu, aż lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej zgaśnie. Teraz pozostaje pytanie: co spowodowało spadek poziomu oleju? Mogło to być spowodowane nadmiernym zużyciem oleju lub nieszczelnością.


Co oznacza nadmierne zużycie oleju?

Kierowcy nowoczesnych samochodów nie zawsze są przyzwyczajeni do konieczności uzupełniania oleju. Oczekują, że przestrzeganie normalnych terminów przeglądów wystarczy do utrzymania oleju na wymaganym poziomie. Jednak normalne zużycie oleju występuje również w nowoczesnych samochodach. Może to oznaczać, że ilość oleju w silniku pomiędzy poziomem minimalnym a maksymalnym (średnio 1 litr) nie wystarcza na pokrycie okresu jego wymiany.

Co w takim razie oznacza "normalne" zużycie? Definicje stosowane przez producentów samochodów w tym zakresie są bardzo różne. Gdy jeden producent mówi o „normalnym” zużyciu paliwa na poziomie 1 litra na 1500 kilometrów, inny może stosować normę 1 litra na 5000 kilometrów.

Ogólnie rzecz biorąc, użytkownik uzupełnia olej tylko wtedy, gdy jest ku temu powód, czyli w praktyce tylko wtedy, gdy zapali się lampka ostrzegawcza. Jeśli pojazd zużywa więcej niż to, co producent uważa za „normalne”, mówi się o „nadmiernym” zużyciu i należy znaleźć przyczynę tego stanu. Jeszcze całkiem niedawno zużycie oleju w silnikach paliwowych było znacznie wyższe niż obecnie. 40 lat temu olej należało wymieniać co 2000 do 5000 kilometrów. Konieczne i powszechne było uzupełnianie oleju również pomiędzy tymi okresami.

Niektóre nowoczesne pojazdy mają elastyczne interwały wymiany oleju, od 10.000 km do 50.000 km. Przy tak długich okresach między wymianami, nierzadko zachodzi potrzeba uzupełnienia oleju pomiędzy zalecanymi terminami. Dlatego ważne jest, aby okresowo sprawdzać poziom oleju i mieć przy sobie pojemnik z odpowiednim olejem silnikowym zalecanym przez producenta samochodu, jeśli zajdzie potrzeba uzupełnienia go podczas jazdy.
Uwaga: nowoczesne silniki prawie wszystkich marek samochodów nie mają już bagnetu. Odczyt poziomu jest możliwy tylko na tablicy rozdzielczej.

Producenci zalecają wymianę oleju co 12 do 24 miesięcy, nawet jeśli nie został osiągnięty określony przebieg. Nieprzestrzeganie terminów wymiany oleju w nowym samochodzie wiąże się z ryzykiem unieważnienia całości lub części gwarancji producenta.


Jak dochodzi do nadmiernego zużycia oleju?

Najprostszą przyczyną zużycia oleju jest wyciek ze skrzyni korbowej, zwany wyciekiem zewnętrznym. Aby sprawdzić, czy doszło do wycieku, należy obejrzeć miejsce, w którym zaparkowano samochód pod kątem plam oleju. Kontrola wzrokowa pod samochodem również może wykazać wyciek. Wewnętrzne zużycie oleju jest trudniejsze do określenia. Dzieje się tak, ponieważ olej może się spalać z różnych powodów, takich jak: wady konstrukcyjne, skutki wad technicznych, zużycie uszczelnień pierścieni tłokowych cylindra/ trzpieni zaworów lub nieprawidłowo działająca turbosprężarka. Istnieje wiele innych przyczyn, ale my ograniczymy się do nadmiernego zużycia oleju w normalnych warunkach wynikających ze „spalania”.
Spalanie jest główną przyczyną nadmiernego zużycia oleju. Wskutek nieprawidłowego uszczelnienia pomiędzy pierścieniami tłokowymi/zgarniającymi a ścianką cylindra olej dostaje się do komory spalania, gdzie jest zużywany i spalany. Powoduje to emisję niebieskiego dymu z wydechu, który czasami widzimy. Inne częste przyczyny nadmiernego zużycia oleju to: zanieczyszczenia w komorze spalania, zatarty pierścień tłokowy lub wytarte ścianki tłoka, co zmniejsza efekt uszczelnienia.

Inne — bardziej powszechne — przyczyny to stosowanie niewłaściwego oleju, oleju złej jakości lub zbyt duża ilość oleju w skrzyni korbowej.

Niedobór oleju silnikowego spowodowany nadmiernym zużyciem oleju prowadzi do niewystarczającego nasmarowania i chłodzenia, co stwarza bezpośrednie ryzyko uszkodzenia silnika. Niedobór oleju spowodowany jego zużyciem może również powodować problemy z układem oczyszczania spalin (np. filtrem cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych DPF lub filtrem cząstek stałych w silnikach benzynowych PPF), co może prowadzić do kosztownych uszkodzeń.


Przejściowo zwiększone zużycie oleju

W niektórych przypadkach, po wymianie oleju na olej innej marki, pojazd może chwilowo zużywać więcej oleju. Może się to zdarzyć nawet wtedy, gdy stosowany jest olej o takich samych parametrach i oficjalnych dopuszczeniach fabrycznych. Może to być spowodowane pakietem dodatków w oleju, który działa w inny sposób, a tym samym zapewnia inny efekt czyszczenia. Po przejechaniu od 3000 do 5000 km zużycie oleju wróci do normy. (Następnie należy dolewać tylko olej tej samej marki i typu).


Jak można zapobiegać nadmiernemu zużyciu oleju?

Istotna jest dobra i terminowa konserwacja mechaniczna pojazdu. Należy przy tym przestrzegać wskazówek producenta samochodu. Olej zalecany przez producenta musi być wymieniany w wymaganych odstępach czasu. W razie potrzeby do wewnętrznego czyszczenia silnika można zastosować płukanie silnika lub dodatki do paliwa.


W razie pytań:
Skontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM

Podsumowanie:

  • To, co jest uważane za „normalne” zużycie oleju, różni się w zależności od producenta samochodu. Może to być od 1 litra na 1500 km do 1 litra na 5000 km.
  • Nadmierne zużycie oleju może wystąpić również w nowoczesnych silnikach.
  • Zaleca się prewencyjną kontrolę oleju.
  • Należy zawsze wlewać olej silnikowy zalecany przez producenta samochodu.
  • Należy doradzać klientowi, aby zawsze zabierał ze sobą 1-litrowy pojemnik z olejem o odpowiedniej specyfikacji do uzupełniania w terenie.
  • Niezależnie od przejechanych kilometrów, producencisamochodów zalecają wymianę oleju co 12 do 24 miesięcy. Niezastosowanie się do tego wymogu może spowodować utratę gwarancji producenta.

Wskazówki dla warsztatu:

Czy mogę użyć oleju o innej specyfikacji? Jest to możliwe, jeśli producent silnika zalecił dany olej, a jest dostępny w wyższej specyfikacji. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę możliwość tymczasowego zwiększenia zużycia oleju. Dzieje się tak, ponieważ olej wyższej jakości oczyszcza bardziej energicznie, usuwając osady na pierścieniach tłokowych. Z czasem powinno się to ustabilizować. W razie wątpliwości należy skonsultować się z www.mpmoil.com w celu dobrania odpowiedniego produktu do konkretnego samochodu.

Jakiego oleju silnikowego mogę użyć, jeśli mój klient dokonuje corocznych wymian w odstępach do 15 000 km? Niektórzy producenci OEM zezwalają na stosowanie oleju silnikowego o innej specyfikacji w przypadku stosowania krótszych okresów między wymianami. W takim przypadku, wyróżnienie to można znaleźć na stronie internetowej MPM. W razie wątpliwości należy skonsultować się z zespołem pomocy technicznej MPM.

Należy doradzić klientowi, aby przy okazji serwisowania zakupił 1-litrowy pojemnik z olejem zalecanym przez producenta. Zmniejsza to ryzyko napełnienia niewłaściwym olejem pomiędzy przeglądami.

MPM News OEM News
OEM Newsletter 14 - CZ · 845,54 KB
OEM Newsletter 14 - DE · 858,04 KB
OEM Newsletter 14 - EL · 949,67 KB
OEM Newsletter 14 - EN · 851,64 KB
OEM Newsletter 14 - FR · 866,61 KB
OEM Newsletter 14 - HU · 879,48 KB
OEM Newsletter 14 - IT · 851,81 KB
OEM Newsletter 14 - NL · 850,06 KB
OEM Newsletter 14 - PL · 593 KB
OEM Newsletter 14 - RO · 848,9 KB
OEM Newsletter 14 - SK · 869,04 KB
OEM Newsletter 14 - SR · 498,21 KB
OEM Newsletter 14 - SL · 869,85 KB
OEM Newsletter 14 - SV · 858,11 KB
OEM Newsletter 14 - UK · 859,35 KB

Aktualności MPM

Zamknij